Skip to main content

Kā uzsākt mājražošanu

By jūnijs 9th, 2022Pamācības

Esi nolēmis sākt ražot pārtikas produktus mājas apstākļos? Apsveicu! Šajā rakstā padalīšos ar konkrētiem ieteikumiem un piemēriem no savas personīgās pieredzes, uzsākot ražot bezglutēna konditorejas izstrādājumus. Protams, nianses mājražošanā atšķiras, pamatojoties uz Tevis izvēlētā ražošanas veida un produktiem, taču starts, par laimi, mums visiem ir viens! 

Telpu piemērotība

Pirmais, ar ko sākt, kad doma par konkrētu produktu ražošanu ir izlolota, – TELPAS!

Mājražošanas vārds pats par sevi apzīmē to, kur ražošana notiek – mājās, savā virtuvē vai kādā citā, speciāli ražošanai paredzētā telpā. 

Kādām jābūt telpām? Pats svarīgākais, kam pievērst uzmanību – dokumentiem par telpu/telpām, kurā plānots uzsākt ražošanu. Lai reģistrētu telpas PVD, nepieciešami sekojošie dokumenti:

  • Īres vai pirkuma līgums, kas apliecina Tavas tiesības uz telpu izmantošanu (diemžēl, man nebija savu telpu un inspektori atteicās pārbaudīt telpu piemērotību pirms sāku tās īrēt, tāpēc vienā no gadījumiem izgāzos – noīrēju telpas, bet pieprasot papildus dokumentus, izrādījās, ka tās nav nodotas ekspluatācijā);
  • Apliecinājums, ka ēka, kurā atrodas telpas, ir nodota eksluatācijā (mācies no manas kļūdas!) – diemžēl, lai arī cik ārēji piemērotas telpas varētu būt, tās nedrīkstēs izmantot ražošanai, ja ēka, kurā tās atrodas, nav nodotas ekspluatācijā;
  • Apliecinājums par telpu izmantošanas veidu – svarīgi pievērst uzmanību, ka telpā, kurā ražosi, jābūt apzīmētai kā virtuvei vai ražošanas telpām. Pirmo reizi īrējot telpas, sastapos ar problēmu – telpas, kuras visādā ziņā bija piemērotas ražošanai, inventarizācijas aktā bija norādītas kā biroja telpas un palīgtelpas. Šādās telpās PVD neļaus reģistrēt pārtikas ražošanu.

Ārpus šiem dokumentiem, jāpievērš uzmanība tam, lai telpā būtu tekošs ūdens, grīdas un sienas – viegli mazgājamas, dezinficējamas, tāpat kā visas pārējās virsmas, kā arī jābūt nodrošinātai ventilācijas iespējai.

Kā reģistrēties VID?

Lai savu darbību noformētu oficiāli, VID šobrīd (2022. gada vasara) saimnieciskās darbības veicējiem piedāvā 4 sekojošos nodokļu maksāšanas veidus:

  1. VSAOI un IIN maksāšana vispārējā kārtībā no saimieciskās darbības ienākuma;
  2. Samazinātās patentmaksas maksātājs, par kuru vari kļūt, ja esi 1. vai 2. grupas invalīds, vai tad, ja veic atsevišķu veidu saimniecisko darbību, kas ieļauta pie izņēmumiem;
  3. Mikrouzņēmuma nodokļa maksātājs – ja Tavas saimnieciskās darbības apgrozījums ir līdz 25000 EUR gadā, 25% no kopējā apgrozījuma, bet tai apgrozījuma daļai, kas pārsniedz 25000 EUR gadā – 40%;
  4. Paziņotās saimnieciskās darbības pieteikšana. 

Vairāk par katru no saimnieciskās darbības veidiem vari lasīt VID mājaslapā, lai izvēlētos sev piemērotāko – https://www.vid.gov.lv/lv/saimnieciskas-darbibas-veiceji 

Kā aprēķināt cenu manam produktam? 

Precīza cenas aprēķināšana ir galvenais priekšnoteikums ražotāja dzīvotspējai. Internetā ir pieejami daudz piemēru, kā aprēķināt produkta cenu kā ražotājam, bet daudzi no tiem ir sarežģīti un prasa visu detaļu precīzu apzināšanu, kas var nebūt iespējams gadījumos, kad ražošanas plānošanu tikai uzsāc. Padalīšos ar piemēru, kā cenu savam produktam rēķināju es: 

Izejvielu izmaksas + iepakojuma izmaksas + īres, komunālo izdevumu izmaksas + alga darbiniekam (man pašai!) + grāmatvedības izmaksas + iekārtu nolietojums + neparedzēti izdevumi + uzcenojums.

Lai izrēķinātu cenu vienam produktam, Tev aptuveni jāparedz, cik daudz produktus mēnesī pārdosi. Pieņemsim, ka pārdosi 100 produktu vienības, kas ir savā starpā līdzīgas, tātad, būs līdzīgās cenās. Pieraksti, cik mēnesī izmaksā telpas (t.sk. komunālie izdevumi), grāmatvedības pakalpojumi, kādu summu neparedzētiem izdevumiem un iekārtu nolietojumam vēlies uzkrāt mēnesī. Kāda summa izveidojas? Pieņemsim, ka summa sanāk 500 EUR. 

Tālāk pieraksti, cik viena produkta izveidei paiet laiks – kādu algu sev vai darbiniekam maksāsi par stundu darba? Cik izmaksā izejvielas un iepakojums vienas produkta vienības izveidei? Šīs ir tiešās produkta izmaksas. Pieņemsim, ka produkta izejvielas un iepakojums izmaksā 2 eur, darbinieks saņem 5 EUR/h un gatavo produktu tieši stundu. Tātad, produkta tiešās izmaksas ir 7 eur, kam jāpievieno netiešās izmaksas. Netiešās izmaksas 500 EUR sadalām uz produktu skaitu mēnesī, kas nozīmē 500:100=5 EUR par produktu.

7 EUR + 5 EUR = 12 EUR par produktu. Kāds, Tavuprāt, būtu adekvāts uzcenojums? Par kādu cenu Tavi klienti gribēs pirkt produktu? No tā atkarīgs tas, cik lielu uzcenojumu produktam vari uzlikt. 

Kā sagatavoties pirmajai PVD inspektora vizītei?

Pats galvenais, ko atcerēties – TĪRĪBA! Inspektors primāri izpētīs to, kādā kārtībā atrodas telpas un virtuves piederumi. Telpām jābūt izmazgātām, rūpīgi jāpārbauda visi stūri, virsmas, kas varētu būt apputējušas vai netīras. Sienās un griestos nedrīkst būt nekādu caurumu, pie logiem jābūt aizsargtīklam. Jāpievērš uzmanība ledusskapja tīrībai! Traukiem, katliem, formiņām un visiem piederumiem jābūt tīriem, bez pleķiem vai tauku nogulsnēm, ideāli, ja tie stāv slēgtās kastēs vai atvilktnēs, lai izvairītos no to apputēšanas (man ir piederumi, kurus izmantoju gana reti, tāpēc tos ievietoju caurspīdīgā plastmasas kastē). 

Ļoti svarīgi ir nodalīt produktus personīgajai lietošanai un ražošanas vajadzībām. Arī tad, ja šķiet, ka pašam viss ir skaidrs, sadalījums jāmarķē tā, lai arī cilvēkam, kurš ienāk no malas, būtu skaidri saprotams, kuras pārtikas izejvielas ir paredzētas ražošanai un izplatīšanai patērētājiem, un kuras – paša lietošanai uzturā. Es produktus, kurus esmu paredzējusi privātajai lietošanai, turu konkrētā plauktā, kas apzīmēts kā “produkti pašu lietošanai”. Tā kā virtuve, kurā ražoju produktus, tiek izmantota tikai ražošanas vajadzībām, tad personīgie produkti tur ir vien tēja un kafija. 

Manā pirmajā vizītē uz ražošanas telpām, inspektore vairāk laika veltīja tieši telpu stāvokļa apsekošanai, taču nākamajās vizītēs – paškontroles dokumentu pārskatam. Īpaša uzmanība tika pievērsta arī izejvielām – gan tām, kas glabājas ledusskapī, gan tām, kam nav nepieciešama temperatūras kontrole. Visām izejvielām jābūt ar pamatojošajiem dokumentiem (pavadzīmēm, čekiem, kas pierāda to izcelsmi) un derīguma termiņiem, kas ir galvenais, ko inspektors apskatīs. Vēlāk, kad inspektors būs vairākas reizes pārliecinājies, ka ar tīrību un telpu stāvokli Tev problēmu nav, 90% vizītes laika tiks pievērsti paškontroles dokumentu pārbaudei. 

Nepieciešamā dokumentācija mājražotājam – paškontroles sistēma

Mājražotājiem, tāpat kā pārtikas ražošanas uzņēmumam, jādokumentē sava ražotā produkta ražošanas aspekti. Galvenie paškontroles sistēmas noteikumi ir – spēt veiksmīgi izsekot līdzi savu produktu drošības aspektiem, lai patērētājam nodrošinātu drošu, nekaitīgu produktu. 

Lai atvieglotu Tavu startu mājražošanas ceļā, esmu sagatavojusi jau gatavas dokumentu pakas ar paraugiem no mana biznesa, kurus Tev atliek vien pielāgot savām uzņēmējdarbības vajadzībām. Paškontroles dokumentu paka, kas paredzēta mājražotājiem, pieejama šeit (izvēlies dokumentu paku mājražotājiem) – Paškontroles sistēmas (HACCP) dokumentācija

Lai veicas Tavā jaunajā piedzīvojumā!
Zane no DocsCloud

Leave a Reply